Nom de la noticia

02 Juny 2016

Germà Bel: “El problema del Corredor Mediterrani és que l’estat espanyol segueix amb la mateixa concepció radial que al segle XIX”

El diputat de Junts Pel Sí afirma que el fet que sigui més ràpid anar a Alacant passant per Madrid que des de Barcelona demostra aquesta utilització de les infraestructures amb objectius ideològics

El diputat de Junts pel Sí Germà Bel ha subratllat que “el Corredor Mediterrani és una infraestructura clau per promoure la competitivitat i millorar el comerç, generant més ocupació” però, malauradament, des de Catalunya “tenim un problema conceptual que és que l’estat espanyol segueix amb la mateixa concepció radial que al segle XIX”. Bel ha criticat l’actitud de l’Estat pel que fa a les inversions en infraestructures ja que les seves actuacions es posen al servei de “la idea de fer d’una Espanya radial, de fer un país com França, un Estat que vol construir una nació i necessita una ciutat capital com Madrid”.

Bel ha destacat que el Corredor ajudaria a la creació de riquesa: “Hi ha gent que creu que els països tenen riquesa, i hi ha gent que creiem que els països creen riquesa i estem orgullosos de tenir sectors líders empresarials”. I per crear riquesa els governs han de fer tres coses: “bastir un entramat institucional que fomenti que les persones puguin emprendre i innovar; promoure la formació de capital humà i promoure la creació de capital científic i tecnològic”.

Corredor ‘Madridterrani’ En una interpel·lació al conseller Rull durant el Ple del Parlament, Bel ha posat diversos exemples d’aquesta concepció de “l’Espanya radial”. Així, en el pressupost d’aquest any el Ministeri de Foment diu que unes partides de 1.343M€ són per al Corredor Mediterrani però si es desgranen les actuacions més importants s’observa que van destinades a la línia Algeciras - Bobadilla de mercaderies, que segueix cap a Madrid; Antequera-Granada de passatgers que segueixi cap a Madrid i Almeria-Murcia. “Tot va cap a Madrid perquè de Castelló a Tarragona o de València a Alacant no estan units”, ha assenyalat Bel.

Per posar de manifest aquesta actitud, Bel ha explicat que el temps de trajecte entre Barcelona i Alacant amb tren és menor si es fa via Madrid. “De Barcelona a Alacant es pot anar de dos maneres. Directe per tren es fa en 4h i 56 minuts de temps mínim. En canvi, si vas de Barcelona a Madrid són 2h i 30 minuts i de Madrid a Alacant es fa en 2h i 08 minuts. És a dir, que en uns minuts menys es pot anar a Alacant passant per Madrid”, ha exposat el diputat de Junts pel Sí. Per això, Bel ha instat al Govern d’Espanya i a l’Acadèmia de la Llengua a “canviar el nom per Corredor ‘Madridterrani’”.

Finalment, en la seva resposta, el conseller Rull ha remarcat que “el Corredor Mediterrani era per ahir i és una necessitat imperiosa per aquest país i la seva gent” i ha reiterat que a l’estat espanyol “les infraestructures estan al servei d’un concepte ideològic de nació”. Per superar aquesta concepció, el conseller Rull ha explicat que “a la Taula Estratègica del Corredor Mediterrani ens vam abstraure d’aquests elements i anem a buscar allò que pot transformar-se en creació de riquesa i millorar l’estat del benestar i això és el que pot fer Corredor Mediterrani”. “Ara tenim la possibilitat de fer-ho amb altres territoris de l’Estat i de França amb uns interlocutors que estan disposats a jugar i a oblidar el biaix ideològic”, ha conclòs.

Comparteix-ho

Compartir al Facebook Compartir al Twitter

Altres notícies